האם חוסר ברזל גורם לנשירת שיער?

ברזל ונשירת שיער

כשזה נוגע לנשירת שיער, ישנן סיבות רבות שיכולות להוביל לתופעה, והיא עלולה לקרות בין אם אתם צעירים, מבוגרים, גברים או נשים. ישנה מחשבה שנשירת שיער היא בהכרח נשירת שיער על רקע גנטי הנקראת גם אלופציה אנדרוגנית, אך זה לא נכון. נשירת שיער יכולה להיגרם גם כשיש מחסור בחומרים ומרכיבים מסוימים.

כך למשל, כשאין מספיק ברזל בגוף, הגוף שלך לא יכול לייצר את המוגלובין בדם שלך. וזאת בעיה כי המוגלובין נושא חמצן לצמיחה ותיקון של תאים בגוף , כולל התאים האחראים על המרצת צמיחת זקיקי השיער. החדשות הטובות הן שעם הטיפול הנכון, אפשר להפוך את המצב של חוסר בברזל וכך גם את מצב נשירת השיער שאותו אתם חווים.

הקשר בין חוסר בברזל ונשירת שיער

נשירת שיער מחוסר ברזל יכולה להיראות כמו התקרחות תורשתית אצל גברים ונשים. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Korean Medical Science מצא שברזל לא רק עשוי למלא תפקיד בנשירת שיער, אלא שהוא עלול לגרום לשיער לנשור בצורה דומה לזו של התקרחות תורשתית אצל גברים ונשים.

רמות ברזל נמוכות נקשרו למצב הנקרא נשירת שיער עודפת (telogen effluvium), אשר מובילה ל:

  • נשירת שיער מוגברת
  • עצירה של צמיחת שיער

השילוב של שני הדברים הללו מוביל לדילול שיער ונשירת שיער בולטת יותר.

זקיקי השיער עוברים שלושה שלבים של הצמחת שיער, הנקראים גם מחזור צמיחת השערה.

  • שלב אנאגן: השלב הפעיל של צמיחת השיער. הזקיק בונה שיער.
  • שלב הקטגן: שלב המעבר. השיער מאט את קצב הגדילה עד כדי הפסקת הצמיחה.
  • שלב הטלוגן: שלב המנוחה. קווצת השיער נושרות וזקיק השיער מפסיק לייצר שיער למשך 3-6 חודשים.

כל זקיקי השיער של ראשכם נמצאים על ציר הזמן שלו בזמן שהם עוברים את המחזורים האלה.

בכל זמן נתון, כ-10% עד 15% מזקיקי השיער נמצאים בשלב הטלוגן. אבל מצבים רפואיים מסוימים, כמו מחסור בברזל (או רמות ברזל נמוכות), יכולים לדחוף את זקיקי השיער לשלב הטלוגן. כאשר יותר זקיקי שיער נכנסים לשלב המנוחה בו-זמנית, השיער נושר אך לא צומח בחזרה, וזה מוביל לדילול ואובדן של השיער.

איך יודעים כשיש מחסור בברזל?

תסמינים של מחוסר בהרזל כוללים:

  • ציפורניים שבירות
  • עייפות קיצונית או חוסר אנרגיה
  • פעימות לב מהירות
  • עור חיוור
  • קוצר נשימה
  • לשון כואבת
  • סחרחורות
  • חולשה כללית
  • תחושת קור מתמדת

אמנם נשירת שיער אינה סימפטום אופייני למחוסר בברזל, אך אנשים מסוימים עשויים לחוות זאת.

אם אתם בין האנשים שחושדים שרמות הברזל שלכם עשויות להיות נמוכות מהרגיל, מומלץ לבקר רופא שיוכל לבצע בדיקות דם כדי לקבוע אם אכן אתם לוקים במחסור בברזל.

האם ניתן למנוע מחסור בברזל ונשירת שיער?

איבוד שיער עקב מחסור בברזל אמור להימשך רק באופן זמני. זה תמיד רעיון טוב להתייעץ עם הרופא שלך כדי לדון באפשרויות הטיפול שיעזרו לכם להעלות על הדרך של אורח חיים בריא יותר. רופא יכול לעזור בשינוי התזונה כך שתצליחו לקבל את כמות הברזל המתאימה לצרכים שלכם.

אז אם אתם חוששים שנשירת השיער שלכם אכן נגרמת כתוצאה ממחסור בברזל אתם יכולים להקדים תרופה למכה בכך שתעשו:

  • תזונה בריאה ומאוזנת. הקפידו להעשיר את התפריט שלכם במזונות עשירים בברזל כמו תרד, אפונה, סלק, קוואקר, קינואה, אגוזים, קמח סויה, פירות יבשים וחלבונים כמו סלמון, כבד, בשר אדום, שעועית חומוס, טחינה. כדאי גם לחפש את הביטוי "מועשר בברזל" על תוויות של מזונות ארוזים כמו דגנים.
  • מזונות עשירים בויטמין C. מזונות אלו מאפשרים לגוף שלך לספוג ברזל בצורה יעילה יותר. הקפידו לאכול יותר תפוזים, תותים, מלונים, ברוקולי ועגבניות.
  • הגן על השיער שלך מפני תנאי מזג אוויר שונים בעזרת צעיפים וכובעים. בימי שמש חזקים או בימי גשם רציניים במיוחד, רצוי לשמור על השיער שלך מכוסה.
  • הימנעו משימוש בכימיקלים וצבעים לשיער. אם אתם כן משתמשים בחומרים עם כימיקלים שונים לשיער, מומלץ להפסיק או לעבור למוצרים טבעיים יותר.
  • הימנעו ממוצרים מבוססים חום כמו מייבשי שיער ומגהצים. אם אתם חייבים להשתמש בהם, הוסיפו שכבת הגנה עם ג'ל או מוס מגן שיער איכותי.

איך מטפלים במחסור בברזל ובנשירת שיער?

למזלכם, לרוב נשירת השיער הקשורה למחסור בברזל אינה קבועה. הדרך הטובה ביותר לטפל בנשירת שיער היא לטפל בגורם הבסיסי לבעיה. אם אתם חושבים שנשירת השיער שלכם קשורה למחסור בברזל, רצוי להתייעץ עם רופא כדי שיוכל למדוד את רמות הברזל בגוף. סביר להניח שהרופא שלך יזמין בדיקת דם לרמת פריטין, המודדת את רמות החלבון הנקרא פריטין שעוזר לאגור ברזל.

אם תוצאות הבדיקה שלך מראות רמות ברזל נמוכות, אפשר לטפל בזה עם תוספי תזונה של ברזל. אתם עלולים לחוות שינוי ביציאות כתופעת לוואי של הברזל הנוסף, במידה וזה המצב, התייעץ עם הרופא שלך.

צמיחה מחדש

אנשים בארץ ובעולם מוציאים מיליונים על מוצרים לטיפול בנשירת שיער, וההערכה היא שכ-99 אחוז מהמוצרים הללו אינם עובדים. לכן, במידה והנשירת שיער שלכם היא תורשתית, היצמדו לטיפולים המומלצים על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ואנשי מקצוע.

אלו כוללים:

  • מינוקסידיל (רוגיין): אפשר להשתמש בפתרון הפופולרי הזה ללא מרשם. הרעיון הוא לעסות את הנוזל או הקצף (במידה ואתם מעדיפים את הרוגיין) לתוך הקרקפת שלך פעמיים ביום כדי לקדם את צמיחת השיער ולמנוע אובדן שיער נוסף. ההשפעות של רוגיין נמשכות כ-16 שבועות, ולאחר מכן קצב הגדילה אמור להאט. עם זאת, אתה יכול להמשיך ליישם אותו לאחר 16 שבועות כדי למקסם את התוצאות. רוגיין זמין לגברים ולנשים כאחד.
  • פינסטריד (פרופסיה): זה זמין רק לגברים בצורה של גלולה. זה מאט את נשירת השיער, ולחלק מהגברים זה ממריץ צמיחת שיער מחדש. החסרונות שרבים מהגברים חווים בעיות עם הליבידו שלהם, כך שמומלץ מאוד להתייעץ עם רופא לפני התחלת שימוש.
  • השתלת שיער: למרות שהשתלת שיער אינה עוזרת לצמיחה מחודשת, זוהי אפשרות כדאית למי שנמצאים כבר בשלבים מתקדמים של נשירת שיער.

שורה תחתונה

רמות ברזל נמוכות עלולות להוביל לנשירת שיער. מחסור בברזל יכול לעורר מצב הנקרא טלוגן effluvium, המגביר את נשירת השיער ומגביל את צמיחת השיער. נשירת שיער הנגרמת מחוסר בברזל יכולה להתהפך כל עוד תחזירו את רמות הברזל למצבן הנורמלי. דרך אחת היא לקחת תוספי ברזל שיכולים לעזור לחדש את מאגרי הברזל בגופך או לשמור על רמות הברזל בגוף שלך על ידי אכילת מזונות עשירים בברזל.

About מנהל המלחמה בנשירה

בעודי נלחם בנשירה הארורה על בסיס יום יומי בגלל שהתברכתי בגנים ״מעולים״ החלטתי ליזום ולפתוח את הבלוג הזה שכל כולו יהיה מוקדש לאנשים כמוני, שנלחמים בנשירת השיער ובהתקרחות. המידע שמוצג באתר הוא מידע שנרכש במשך השנים עם הרבה ניסוי וטעייה כי ״אין חכם כבעל נסיון״

View all posts by מנהל המלחמה בנשירה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *