אבץ ונשירת שיער: מה הקשר בין השניים?

אבץ ונשירת שיער

אבץ הוא מינרל חשוב עבור תפקוד תקין של גופנו, אך יותר מדי ממנו עלול לגרום לנשירת שיער. אבץ עוזר לבנות תאים והוא שומר על איזון הורמונלי. הוא גם מסייע בספיגה של ויטמינים אחרים, והוא גם מסייע לגוף בספיגת חלבון, שכולם בעצם חשובים לסביבה בריאה של צמיחת שיער.

עם זאת, אבץ יכול גם להעלות את רמת ההורמון DHT (דיהידרוטסטוסטרון). DHT נחשב לגורם העיקרי להתקרחות אצל גברים ונשים כאחד. זהו חומר כימי שמקורו בטסטוסטרון.

טסטוסטרון כשלעצמו אינו הבעיה; הבעיה נגרמת מרמת DHT שיכולה להיקשר לקולטנים מסוימים בזקיק השערה. DHT יכול לגרום לזקיק השיער להתכווץ, וזה יכול להוביל להתקרחות גברית (או נשית).

זה יכול לקרות גם לגברים וגם לנשים, שכן לנשים יש גם כמות מסוימת של טסטוסטרון בגופן. למרות שלנשים יש כמות קטנה בהרבה של טסטוסטרון, אפילו כמות קטנה זו עלולה לגרום ל-DHT להחמיר עוד יותר דילול.

אז עבור גברים, זו כמובן בעיה גדולה עוד יותר, שכן כמות הטסטוסטרון בגופם גבוהה בהרבה. גם אם הרמות "נורמליות" לפי בדיקת דם, DHT עדיין יכול ליצור בעיות שיער.

בגלל שיש איזון עדין כל כך בין ההורמונים בגוף, אם יש ירידה בהורמון ה"נקבי" (אסטרוגן), ההורמון ה"זכרי" (אנדרוגן), יכול להיות דומיננטי יותר ובכך להוביל לבעיית נשירת השיער.

אבץ ונשירת שיער: הקשר

אז האם אפשר ״להשתמש״ באבץ לנשירת שיער?

אבץ אמנם מעלה את רמות הטסטוסטרון, אך הוא יכול גם להגביל את ייצור ה-DHT. עם זאת, אם אתה חושב להעמיס בתוספים של אבץ, ההשפעה לא תהיה משמעותית.

חשוב יותר לשמור על איזון הורמונלי, מה שיכול גם למנוע מרמת ה-DHT להגיע גבוה מדי, ומינונים גדולים יותר של אבץ שנלקחים דרך הפה יכולים למעשה להאט את צמיחת השיער על ידי הפרעה להתפתחות של שלב האנאגן.

עודף אבץ יכול להוביל גם למחסור במינרלים אחרים – כמו נחושת, מגנזיום, ברזל ומנגן.

אבל יש גם הוכחה ניתנת לאימות שאבץ יכול למלא תפקיד בצמיחת שיער.

במחקר אחד שבוצע בשנת 2013, הוכח שאבץ הוא הדבר היחיד שמקדם צמיחת שיער אצל אישה הסובלת מתת פעילות חמורה של בלוטת התריס.

תת פעילות בלוטת התריס היא מצב שידוע כתורם לנשירת שיער. אבל למרבה הצער, מצב זה הוכיח שהוא עמיד לטיפולי נשירת שיער ״מיינסטרים״ יותר.

כפי שהוכח במחקר זה, תוסף אבץ עזר לקדם את צמיחת השיער לצד תירוקסין.

עם זאת, זה לא הקשר היחיד בין אבץ ונשירת שיער.

מחקר אחד שפורסם ב-2013 הראה שרמות האבץ הממוצעות בסרום בגברים עם נשירת שיער היו נמוכות משמעותית מאלו בקבוצת הביקורת.

המחקר כלל 312 מטופלים עם בעיות נשירת שיער מאובחנות, כולל אלופציה אראטה, נשירת שיער תורשתית גברים ונשים, וטלוגן אפלוביום.

מבין הקבוצות הללו, אלו עם אלופציה אראטה וטלוגן אפלוביום היו אלו עם רמות סרום האבץ הנמוכות ביותר.

לדברי החוקרים, זה מצביע על:

"הפרעות במטבוליזם של אבץ [ממלאות] תפקיד מפתח בנשירת שיער."

אז מה זה אומר?

מה שאתה צריך זה האיזון הנכון של אבץ בתזונה שלך. אם יש לך מעט מדי, זה יכול לגרום לאובדן שיער. אם יש לך יותר מדי, גם זה יכול לגרום לאובדן שיער.

אתה עלול להסתדר עם הכמות המינימלית של אבץ בתזונה שלך ללא תוספת או התאמת התזונה שלך ולא לסבול יותר מדי מנשירת שיער, אבל אבץ נחוץ גם מעבר לצמיחת שיער, ואם אתה רוצה לשפר באופן ניכר את צמיחת שיערך והבריאות הכללית שלך, כדאי ליטול תוסף או לצרוך יותר מזונות עשירים באבץ, או שניהם.

מזונות עשירים באבץ

מזונות עשירים באבץ
מזונות עשירים באבץ

הדרך הטובה ביותר להעלות את רמות האבץ בגופך היא לצרוך אותן כחלק מהתזונה שלך.

הנה רק כמה מזונות עשירים באבץ:

  • צדפות
  • בשרים אדומים
  • שקדים
  • עוֹפוֹת
  • כָּבֵד
  • שמרי בירה מיובשים
  • נבט חיטה
  • זרעי דלעת (ושמן זרעי דלעת)
  • מולים
  • שרימפ
  • חלמונים
  • אֱגוֹזִים
  • מוצרי סויה
  • אבל מה לגבי תוספי מזון?

למרות שיש כמה סוגים שונים של תוספים של אבץ, לא כולם נספגים בקלות בגוף. אבץ סולפט הוא הנפוץ ביותר, אך לא נספג בקלות.

צורת האבץ הנספג בקלות הרבה ביותר נקראת ZMA (שהוא שילוב של אבץ מונומתיונין, מגנזיום אספרטאט וויטמין B-6).

אז כמה תוסף אבץ זה מספיק?

ה-RDA לאבץ הוא בין שמונה (לנשים) ל-11 (לגברים) מיליגרם ביום. במקרים רבים, ה-RDA לתוספי מזון לא ממש מספיק לבריאות מיטבית, אבל נראה שההמלצה שלהם על אבץ עומדת בסימן הדרישה המינימלית.

חלק מהמומחים ממליצים על מינון של 15 מ"ג מדי יום, ורוב מומחי השיער ממליצים על גבול עליון של לא יותר מ-25 מ"ג מדי יום.

אם אתה נוטל את הגבול העליון (25 מ"ג) של אבץ לנשירת שיער, עליך לעשות זאת לא יותר משבועיים עד שלושה. מכיוון שאבץ גם יפחית את כמות הנחושת בגופך, מומלץ לכלול יחד איתו כמות קטנה של תוסף נחושת.

לפעמים אבץ משולב גם עם סלניום בתוסף כי הוכח שסלניום מסייע בשיקום השיער גם כן.

סידן יכול להפריע לספיגה של אבץ, לכן כדאי להימנע מנטילת תוסף סידן בזמן שנטלת תוסף אבץ (ההפך הוא גם נכון-אבץ יכול להפריע לספיגת הסידן).

עדיף גם להימנע מנטילת אבץ עם ארוחה עשירה בסיבים, כי סיבים ייקשרו למינרלים ויפריעו לספיגתם.

כדי לשפר את ספיגת האבץ, קח אותו עם ארוחה הכוללת בשר, דג או ביצים.

אם אתה נוטל אנטיביוטיקה או תרופות ללחץ דם, התייעץ עם הרופא שלך לפני נטילת תוסף, שכן זה יכול להשפיע על ספיגת חלק מהתרופות הללו.

גורמים פוטנציאליים לשיער דליל

אם אתה שוקל לטפל בבעיות נשירת השיער שלך עם תוסף אבץ, חשוב גם לבדוק מה עשוי להיות הגורם לנשירת השיער שלך מלכתחילה.

אם זה משהו זמני או הפיך בקלות, אתה עלול להרגיש שאין צורך לקחת תוסף.

הגורמים הנפוצים לנשירת שיער כוללים:

  • התקרחות גנטית
  • לידה
  • הריון
  • גיל המעבר
  • תרופות מסוימות (מלבד כימותרפיה)
  • אלופציה (התקרחות צלקתית עקב נזק פיזי לאזור עלולה לגרום לנשירת שיער קבועה לאזור הפגוע; אלופציה אראטה מתרחשת כאשר מערכת החיסון משתוללת מעט ומתחילה לתקוף זקיקים, וכתוצאה מכך קרחות עגולות על הקרקפת).
  • חשיפה לקרינה או כימותרפיה
  • שיער מעוצב בצורה מסוימת (קוקו הדוק, אריגה, תוספות)
  • אירועים רגשיים טראומטיים או אירועים פיזיים או מתח קיצוני

חשוב לדעת מה עלול לגרום לנשירת השיער שלך לפני השימוש בתוספי מזון מכיוון שבמקרים מסוימים, נשירת השיער היא זמנית בכל מקרה.

אם נשירת השיער שלך היא תורשתית, למשל, ייתכן שיהיה קושי רב יותר לחוות צמיחה מחודשת. אבל זה לא אומר שאי אפשר לעשות את זה, וייתכן שאתה מועמד טוב לתוספת אבץ.

אם נשירת השיער שלך נגרמת מאירוע שיצר שינויים הורמונליים בגופך (לידה, הריון, גיל המעבר), נשירת השיער עלולה בסופו של דבר להתהפך ללא נטילת כמות גדולה של תוספי מזון (אם כי זה בוודאי לא יזיק אם תרצי להאיץ את התהליך).

אם עברת טיפולי הקרנות או כימותרפיה, רוב הסיכויים שהשיער יצמח בחזרה, אבל אבץ עשוי להיות תוספת שתרצה להוסיף לארסנל שלך לצמיחה מחודשת של השיער שלך, מכיוון שמערכת החיסון שלך תהיה פחות מאופטימלית לאחר הטיפול , וכל מה שאתה יכול לעשות כדי להגביר את החסינות שלך אמור לעזור לשיער שלך.

אם אתה נוטל כל סוג של תרופה שעלולה לגרום לדילול שיער (מלבד כימותרפיה), ייתכן שתרצה לדבר עם הרופא שלך לגבי חלופות, אם הן קיימות, מכיוון שבמהלך הזמן שאתה נוטל את התרופה, השימוש בתוספי תזונה כנראה לא ישקמו את השיער שלך.

איך תדעו אם יש לכם מחסור באבץ?

למרות שאולי תוכל לאבחן את עצמך על ידי התבוננות בסימפטומים שלך, הדרך היחידה לדעת היא לבצע בדיקות דם כדי למדוד את רמות האבץ שלך.

זכור, חלק מהסימפטומים של מחסור באבץ דומים לתסמינים של בעיות אחרות. אם אתה סובל מנשירת שיער ואתה חושד שייתכן שהבעיה היא מחסור באבץ, סביר להניח שמומלץ לראות את הרופא שלך ולבצע בדיקות דם.

זה נותן לך את המידע שאתה צריך כדי לקבל החלטות לגבי תוספים. הרופא שלך עשוי להיות שמרני בכמות האבץ שהוא ירשום, אבל אין שום דבר רע בהתחלה במינון נמוך יותר, ואז להתבונן כדי לראות אם זה עוזר.

אם אתה לא מרגיש שזה עושה את ההבדל, אתה תמיד יכול להתחיל להעלות בהדרגה את המינון במהלך כמה שבועות, אם כי זכור בשלב מסוים, אבץ יכול להתחיל ליצור נשירת שיער אם אתה מגזים עם הצריכה.

אז מה למדנו על הקשר בין אבץ לנשירת שיער?

נראה כי אבץ ממלא תפקיד מרכזי בדילול שיער ובצמיחה מחודשת, בהתאם לכמות האבץ שאדם צורך. אנו יודעים שמעט מדי אבץ עלול להוביל למזעור זקיקים, בעוד שכמות גדולה מדי יכולה להוביל גם לנשירת שיער. נראה כי איזון הורמונלי הוא המפתח בתיקון הבעיה.

אנו יודעים שמזונות עשירים באבץ יכולים לעזור, אך ייתכן שיהיה צורך גם בתוסף תזונה בהתאם לסוג ההתקרחות ומידת הנזק לזקיקי השיער.

אם אתה חושד שנשירת השיער שלך נגרמת על ידי מחסור באבץ, זה אידיאלי לעשות בדיקות דם כדי לאמת זאת.

שיחה עם איש מקצוע מוסמך הוא הצעד הראשון לטיפול נכון בכל בעיות נשירת שיער.

About מנהל המלחמה בנשירה

בעודי נלחם בנשירה הארורה על בסיס יום יומי בגלל שהתברכתי בגנים ״מעולים״ החלטתי ליזום ולפתוח את הבלוג הזה שכל כולו יהיה מוקדש לאנשים כמוני, שנלחמים בנשירת השיער ובהתקרחות. המידע שמוצג באתר הוא מידע שנרכש במשך השנים עם הרבה ניסוי וטעייה כי ״אין חכם כבעל נסיון״

View all posts by מנהל המלחמה בנשירה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *