מחזור צמיחת השערה

מחזור צמיחת השערה

אם אתם חווים נשירת שיער כזאת או אחרת, לפני שאתם ניגשים לפתרונות לנשירה שלכם, רצוי להבין בראש ובראשונה את מחזור צמיחת השערה.

במאמר זה, תלמדו את הרקע של מחזור צמיחת השערה שלכם, ובכך להבין כיצד עובדות המערכות שלכם בגוף כשזה נוגע לשיער שלכם.

זקיק שיער הוא איבר השייך לעור אצל יונקים ותפקידו לייצר שיער. תהליך הייצור מורכב משלשה שלבים: גדילה אנאגן, סיום קטאגן ומנוחה טלוגןג. תאי גזע הם האחראיים על ייצור השיער.

בבסיס הזקיק נמצא שורש השערה (או "פאפילה" – Dermal papillae) ומחובר לבלוטת חֵלֶב, המכילה חומר סיכוך ומפרישה תחילה לתוך חלל מרכזי המתנקז דרך פתח זקיק השערה אל פני העור.

אצל בני אדם, מספר זקיקי השיער בדרך כלל קבוע מלידה ואינו משתנה, אך קיימים הבדלים בתפקוד כל זקיק במהלך החיים.

צמיחת השערה אינה רציפה, אלא מתנהלת בצורה מחזורית, הנקראת מחזור צמיחת השערה.

שערה (בריאה) חיה וצומחת 4 שנים בממוצע, ואז ומוחלפת בשערה חדשה. מחזור הצמיחה של השערה מורכב משלושה שלבים.

  1. שלב גדילה אנאגן
  2. סיום קטאגן
  3. מנוחה טלוגן.

שלב אנאגן:

בתקופה זו מתחלקים תאי המטריקס ובונים את השערה בקצב אחיד ובהתמדה. קצב הגדילה הוא בדרך כלל קבוע ואישי. בממוצע גדלות השערות בסנטימטר אחד לחודש. אורך השערה תלוי בעיקר בקצב הגדילה ובאורך תקופת האנגן, שנע בין 18 חודשים לכשלוש שנים . יש גם גורמים משפיעים אחרים, כגון : מין – אצל הנקבה הקצב מהיר יותר, גיל – קצב הגדילה בין גלאים 15 עד 30 מהיר יותר. אחרי גיל 50 הוא יורד באופן חד, והטמפרטורה – קצב הגדילה מהיר יותר באקלים חם בטמפרטורות גבוהות. אולם ההשפעה של גורמים אלה ואחרים היא, בסיכומו של דבר קטנה.

שלב קטאגן:

תקופה זו נמשכת כשבועיים עד חודש ובמהלכה מואט קצב הגדילה עד כדי הפסקת הצמיחה ותחילת תהליך התנוונות השורש. זהו שלב מעבר לתקופה הבאה.

שלב טלוגן:

לתקופה זו אופיינית הפסקת הגדילה, התכווצות והתנוונות השורש ועלית השערה כלפי חוץ. זוהי תקופת המנוחה של המנגנון המייצר את השערה. היא נמשכת אצל בני אדם בין 3 ל-6 חודשים. השערה הישנה נושרת סמוך לבניית של השערה החדשה.

About מנהל המלחמה בנשירה

בעודי נלחם בנשירה הארורה על בסיס יום יומי בגלל שהתברכתי בגנים ״מעולים״ החלטתי ליזום ולפתוח את הבלוג הזה שכל כולו יהיה מוקדש לאנשים כמוני, שנלחמים בנשירת השיער ובהתקרחות. המידע שמוצג באתר הוא מידע שנרכש במשך השנים עם הרבה ניסוי וטעייה כי ״אין חכם כבעל נסיון״

View all posts by מנהל המלחמה בנשירה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *