התקרחות תורשתית: כל מה שאתם צריכים לדעת

התקרחות תורשתית

אם אתם מבחינים שהשיער שלכם מתחיל לנשור וקו השיער כבר לא אחיד כמו שהיה בעבר, זה קל מאוד להלחץ בקשר לסיבות שזה קורה, האם זה מתח ? דיאטה לא תקינה ? גנטיקה ? גיל ? שינויים הורמונליים ? או שזה דרך חיים שאתה יכול לשנות על ידי שינוי בהרגלים שלך.

המציאות היא שנשירת שיער אצל גברים נגרמת בעיקר על ידי דיהידרוטסטוסטרון (DHT), הורמון סטרואיד זכרי הנקשר לקולטנים בקרקפת שלך ואחראי להתקרחות תורשתית בקרב גברים.

הנקרא גם אלופציה אנדרוגנית.

DHT יכול להשמע מורכב, אך תפקידו בנשירת שיער הוא קל למדי להבנה, ברגע שיש לך ידע בסיסי כיצד גופך מייצר DHT ואת ההשפעה שיש ל- DHT על זקיקי השיער.

במאמר זה נסביר מה זה DHT, איך הוא מיוצר על ידי הגוף שלך, ואת האפשרויות הקיימות להגבלת ההשפעות השליליות של DHT על קו השיער שלך.

התקרחות תורשתית ו-DHT: הקשר

קודם כל, זה לא טסטוסטרון. לא בדיוק, בכל אופן.

DHT, או דיהידרוטסטוסטרון, הוא אנדרוגן המיוצר כתוצר לוואי של טסטוסטרון.

DHT הוא הורמון מין זכרי חזק במיוחד שאחראי לדברים שונים כמו יצירת אבר המין הזכרי במהלך ההריון.

בקיצור, DHT הוא אחד מההורמונים הרבים שהופכים גברים, ובכן, לגברים.

עם זאת, הוא שונה מהורמוני המין הגבריים האחרים כמו טסטוסטרון בכמה דרכים חשובות.

גופך מייצר DHT כתוצר לוואי של טסטוסטרון דרך האנזים 5-אלפא-רדוקטאז אנזים שממיר אחוז מסוים מהטסטוסטרון שלך ל DHT ברקמות כמו עור, כבד, ערמונית וזקיקי שיער.

אם אתה רגיש גנטית לנשירת שיער, DHT יכול להיקשר לקולטנים בזקיקי השיער שלך ולגרום להם להתכווץ, להיחלש ולבסוף למות. תהליך זה נקרא 'מיניאטור', והוא בסופו של דבר מוביל לסיום מוחלט של צמיחת זקיקי השיער המושפעים מ- DHT.

מעניין לציין כי DHT הוא הורמון חשוב לצמיחת שיער באזורים אחרים בגוף, כלומר אותו הורמון שאחראי לגרום להתקרחות של דפוסים זכריים אחראי גם על צמיחת שיער בחזה, בגב ובאזורים אחרים.

מכיוון ש- DHT הוא ההורמון העיקרי האחראי לנשירת שיער אצל גברים,

הדרך היעילה ביותר להאט ולמנוע נשירת שיער היא חסימת DHT.

ניתן ״לנקות את הDHT" בעזרת מוצרים שונים כמו שמפו שחוסם את ה-DHT, שמנים לנשירת שיער, ועוד. אך הם לא חוסמים לחלוטין את ה- DHT מלהיקשר לקולטנים בקרקפתך.

שיטה יעילה יותר לחסימה של DHT היא חסימת המקור.

תרופות כמו פרופסיה נוצרות כדי לחסום את ההמרה של טסטוסטרון ל- DHT על ידי קשירה לאנזים 5α-Reductase, ובכך מונעת מגופך לייצר DHT מלכתחילה.

בהמשך נפרט יותר על פרופסיה וחוסמי DHT אחרים.

לעת עתה, רק זכור כי בעוד שגורמים כמו לחץ ודיאטה יכולים להשפיע באופן משמעותי על השיער שלך, נשירת השיער שלך נגרמת ככל הנראה בגלל רגישות גנטית לדיהידרוטסטוסטרון.

פרופסיה ו-DHT:

נתונים ממחקר שפורסם בכתב העת של האקדמיה האמריקאית לדרמטולוגיה מראים כי פרופסיה, בשילוב עם מינוקסידיל, הוא הטיפול היעיל ביותר הקיים בהאטה והפסקת התקרחות אצל גברים.

פרופסיה שייך לקטגוריה של תרופות המכונות מעכבי 5-אלפא-רדוקטאז.

זה עובד על ידי קשירה לאנזים 5 אלפא רדוקטאז וחסימת האנזים מלהמיר את הטסטוסטרון ל- DHT.

הדרך הטובה ביותר לחשוב על פרופסיה היא כמגן הורמונלי ששומר על הטסטוסטרון שלך כפי שהיה במקור, וכל זאת תוך הפסקת ייצור DHT. במקום לנקות את ה-DHT רק מהקרקפת שלך, אתה חוסם אותו מהשורש.

זוכר קודם, כשאמרנו ש- DHT נקשר לקולטנים בערמונית? פרופסיה תוכנן במקור כטיפול בגידול הערמונית.

רק בתקופת המחקר הרפואי גילה היוצר של התרופה, שהוא גם יעיל כנגד אלופציה אנדרוגנית.

בממוצע מנה יומית של 1 מ"ג פרופסיה חוסמת את ייצור ה- DHT בכדי לעצור את רוב נשירת השיער.

במקרים מסוימים זה יכול לגרום גם לזקיקי שיער ממוזערים שנפגעו על ידי DHT להתחיל לצמוח.

אם אתה מתחיל לשים לב לנשירת שיער ורוצה לנקוט בפעולה,

קודם כל מומלץ לנסות להלחם בנשירת השיער בדרכים טבעיות, לא מומלץ להתחיל טיפולים עם חוסמי DHT אגרסיבים יחסית כמו פרופסיה ומינוקסידיל, שכן הם עלולים להיות עם תופעות לוואי כאלה או אחרות.

מהן תופעות הלוואי של חסימת DHT?

לרוב, חסימת DHT לא גורמת לתופעות לוואי בולטות עבור מרבית הגברים.

הרוב המכריע של האנשים המשתמשים בתרופות כמו פרופסיה וחוסמי DHT מקומיים אינם חווים השפעות שליליות – במקום זאת הם מבחינים בשיער עבה ובריא יותר.

עם זאת, ישנם גברים אשר חווים השפעות שליליות של חוסמי DHT, כאשר פרופסיה הוא המוקד הנפוץ ביותר.

להלן, פירטנו את תופעות הלוואי העיקריות של חסימת DHT, החל מתופעות לוואי חיוביות לחסרונות פוטנציאליים:

טסטוסטרון גבוה יותר. מכיוון שחוסמי DHT כמו פרופסיה מונעים את ההמרה של טסטוסטרון ל- DHT, הם יכולים לגרום לעלייה קלה בייצור הטסטוסטרון שלך. במחקר זה שנערך ב -2003, החוקרים מצאו כי פרופסיה הגביר את הטסטוסטרון בכמות צנועה.
אם אתה בעולם הספורט תחרותי ואתה נבדק באופן קבוע, עליך להיות מודע לכך שהשפעה זו על ייצור הטסטוסטרון פירושה שפרופסיה עשוי להיות ברשימת התרופות האסורות.

  • חשק מיני נמוך יותר. לרוב, לפרופסיה אין השפעה חיובית או שלילית על החשק המיני שלך. כשאתה לוקח אותו אתה פשוט תרגיש רגיל. עם זאת, במספר מועט של גברים, פרופסיה יכול לגרום לירידה ניכרת בחשק המיני.
  • זקפות חלשות. בדיוק כמו החשק המיני המופחת, זו תופעת לוואי נדירה שמשפיעה על מספר קטן של משתמשי פרופסיה. יש אנשים שגם מדווחים על קבלת פחות "זקפת בוקר" כאשר הם תחת השימוש בפרופיסה, אולי בגלל הרמה הנמוכה יותר של DHT.

נראה מפחיד, נכון? למרות שתופעות הלוואי שלעיל נראות מפחידות, המציאות היא שהרוב המכריע של הגברים המשתמשים בחוסמי DHT כמו פרופסיה לא מקבלים תופעות לוואי חמורות.

כדי להציב את הדברים בפרספקטיבה, מחקר שנערך בשנת 2012 על פינסטריד בקרב גברים יפנים מצא כי מבין 3,177 הגברים שקיבלו פרופסיה, רק 23 חלו תגובות שליליות. אפילו פי חמישה מהמינון הרגיל למניעת נשירת שיער, לעתים נדירות מדווחים על תופעות לוואי.

כמו כן, ראוי לציין שבמקרה הנדיר של תופעות לוואי מיניות, הן כמעט תמיד יפסיקו ברגע שתפסיקו עם השימוש בפרופסיה. נדיר ביותר שתסמינים שליליים נמשכים אם אינך לוקח באופן פעיל חוסמי DHT.

האם עליך לחסום את ה-DHT?

אם אתה מתחיל לשים לב לנשירת שיער, מוצרים החוסמים DHT הם כלי הנשק החזקים ביותר שיש בארסנל שלך כדי להאט ולעצור את הנשירה.

אם תשתמש בהם או לא, זה בסופו של דבר הבחירה שלך.

מה שברור הוא שככל שמתחילים לחסום את ה-DHT מוקדם יותר, כך תצליחו למנוע יותר נשירת שיער עתידית לאחר מכן.

ברגע שזקיק השיער מתכווץ עד כדי נשירת סופית, שום חוסמי DHT לא יוכלו להחזיר אותו ולתת לך את השיער שהיה לך פעם.

הדרך המוכרת ביותר כיום להתחיל לחסום ייצור DHT היא להשתמש בפרופסיה, יחד עם מינוקסידיל ושמפו שיכולים לחסום DHT בקרקפת שלכם.

אך ישנן עוד המון דרכים להלחם בנשירה ואפילו בדרכים טבעיות לגמרי, כמו שינוי בתזונה, מוצרי סויה, הימנעות מעישון מסאג׳ לקרקפת ועוד.

About מנהל המלחמה בנשירה

בעודי נלחם בנשירה הארורה על בסיס יום יומי בגלל שהתברכתי בגנים ״מעולים״ החלטתי ליזום ולפתוח את הבלוג הזה שכל כולו יהיה מוקדש לאנשים כמוני, שנלחמים בנשירת השיער ובהתקרחות. המידע שמוצג באתר הוא מידע שנרכש במשך השנים עם הרבה ניסוי וטעייה כי ״אין חכם כבעל נסיון״

View all posts by מנהל המלחמה בנשירה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *