עישון ונשירת שיער, האם יש קשר ביניהם?

עישון ונשירת שיער

בנוסף על הסיכונים הבריאותיים האחרים והידועים של עישון, למעשנים יש גם רמות DHT גבוה יותר מאשר לאנשים שאינם מעשנים. אם יש לך רמות DHT גבוהות ואתה מעשן, הפסקת עישון יכולה לעזור לאזן את ייצור DHT של הגוף.
בגלל שעישון סיגריות מעלה רמות של DHT והורמונים אחרים, זה עלול לגרום לסיכון מוגבר לסרטן הערמונית (אם כי כמה מחקרים הראו את ההפך).

עישון מעלה את הסבירות למוות מסרטן הערמונית. עישון כשלעצמו גורם גם לנשירת שיער, ללא קשר להשפעת עישון על רמות DHT.

עישון ונשירת שיער, האם יש הוכחות לכך?

עד כה נערכו שני מחקרים משמעותיים, שבחנו את הקשר בין נשירת שיער לעישון. שניהם הגיעו לאותה מסקנה כללית; כן, עישון גורם לנשירת שיער.

או לשים את זה בעגה המדעית, יש "קשר משמעותי בין עישון והתקרחות", כפי שנאמר במחקר משנת 2003.

המחקר שנערך ב -2007 הגיע למסקנה דומה, ובה נאמר בתקציר, "לאחר ביקורת על הגיל וההיסטוריה המשפחתית, נצפו קשרים חיוביים סטטיסטיים מובהקים בין התקרחות תורשתית בינוני או קשה (אלופציה אנדרוגנית) למצב של עישון סיגריות עקבי של 20 סיגריות ומעלה כל יום "

שני המחקרים מסכמים את הסיבות לעישון כגורם לנשירת שיער כסוג רב-פונקציונאליות, כלומר יש יותר מסיבה אחת לכך שהעישון ימשיך לגרום לנשירת שיער, מדברים מנקודת מבט ביולוגית.

הנה כמה מהסיבות האפשריות למחקר שנערך בשנת 2003:

  1. ההשפעות של עשן סיגריות על המיקרו-וסקולציה של דרמל פפילה . (מנגנון זה נמצא בבסיס זקיקי השיער. הוא מכיל תאי עצב וכלי דם, שמזינים אותו בגלוקוז שמספק את האנרגיה הנדרשת לצמיחה בריאה של השיער וחומצות אמינו לייצור הקרטין שממנו מורכבות השערות. למנגנון הזנה זה יש חשיבות מכרעת שכן הוא תומך בצמיחת השיער ומכיל את קולטני ההורמונים הגבריים.)
  2. תכשירים גנוטוקסיים הגורמים נזק ל- DNA של זקיק השיער.
  3. חוסר איזון הנגרם מעשן במערכות הפרוטאז / אנטי-פרוטוזיס בזקיק השיער השולטות ב״שיפוץ״ רקמות במהלך מחזור צמיחת השיער.
  4. השפעות פרו-אוקסידנטיות של עישון שהובילו לשחרור ציטוקינים פרו-דלקתיים וכתוצאה מכך מיקרו-דלקת בזקיק ופיברוזיס ולבסוף הגברת ההידרוקסילציה של האסטרדיול כמו גם לעיכוב הארומטז האנזים ויוצר מצב היפו-אסטרוגני יחסי.

יתכן שלא בהכרח תרצה או תצטרך להבין את המונחים המדעיים כדי להגיע למסקנה שבאמצעות מנגנונים שונים אנו יכולים להיות בטוחים למדי שעישון יגרום או יאיץ נשירת שיער.

אין ספק, יש המון אנשים שמעשנים שאינם סובלים מהתקרחות, אבל זה לצד העניין.

אני באופן אישי מעשן מדי פעם חברתית אבל התייאשתי מכיוון שחששתי שזה משפיע על השיער שלי.

עישון קשור להזדקנות מוקדמת. נשירת שיער (ואכן שיער לבן) קשור גם להזדקנות, ולכן הגיוני שעישון ונשירת שיער יהיו קשורים בדרך כלשהי.

רעלים הנכנסים לגוף דרך הריאות מאוויר מזוהם, בנוסף לנזקים מהרדיקלים החופשיים, הן שתי דרכים בהן העישון גורם להזדקנות מוקדמת.

האם ניקוטין תורם לנשירת שיער?

ישנם "מרכיבים" שונים הנמצאים בסיגריה, אך אולי הידוע ביותר הוא הניקוטין. חומר זה שייך למשפחת פרחי הסולניים והוא מהווה 0.6% עד 3.0% ממשקלו היבש.

אך השאלה היא, האם הניקוטין ממלא תפקיד בנשירת שיער?

זה לא גורם ישירות לנשירת שיער, אבל זה מוביל לבריאות לקויה. אלה יכולים לתרום בעקיפין לנשירת שיער.

איך?

בראש ובראשונה, הניקוטין מוריד את רמות החמצן.

עם פחות חמצן, יש גם פחות חמצן שיעבור לקרקפת ולזקיקי השיער. הסיבה לכך היא שיש צורך לספק קודם חמצן לכל האיברים החיוניים בגוף האדם, כמו הלב והמוח.

הניקוטין גם מזיק למערכת החיסונית, שיכולה להוות טריגר לאנשים הרגישים לאלופציה אראטה (התקרחות אזורית). זה גם יכול להוביל להתפתחות של מצבי קרקפת שונים, כמו קשקשים ודלקת עור סבוראית.

חומר זה יכול גם להעלות את לחץ הדם ולהזקין את העור.

עישון ונשירת שיער: מחקר נוסף בנושא:

מחקר אחר משנות ה-80, מלמד כי לחומרים הרעילים בעשן הסיגריות יש השפעה זמנית על האטת זרימת הדם בכלי דם עדינים.

שילוב של שני נתונים אלו הוא הסבר (אחד מני כמה) לעובדה שמעשנים חשופים יותר לבעיות נשירת שיער, משום שהשיער מושפע ישירות מאיכות זרימת הדם לקרקפת. עור הקרקפת מוזן מן החומרים המובלים אליו על ידי הדם.

כלי הדם המרכזיים באזור הקרקפת נמצאים באזור האוזניים, העורף והמצח, וככל שהם מתקרבים למרכז הקרקפת הם הופכים לדקים ועדינים יותר.

בשל כך, כלי הדם האחראיים להזנת רוב אזור הקרקפת רגישים במיוחד לכל שינוי באיכות בזרימת הדם, ופגיעה בהם תביא, תוך זמן קצר, גם לפגיעה בעור הקרקפת ובזקיקי השיערה, שיהפכו ליצרניים פחות.

אחד מן הסימפטומים המוכרים והנפוצים ביותר של עישון הוא פגיעה בעור והזדקנות מוקדמת שלו. דבר זה הוא הרסני גם לשיער. הזדקנות העור  רלוונטית גם בנוגע לקרקפת. ביטוי עיקרי של הזדקנות הקרקפת היא האטה בפעילות זקיקי השיער.

הזקיקים מצמיחים שיער במחזור של צמיחה ומנוחה. במצב תקין, ישנם זקיקים שמצמיחים שיער וזקיקים שנמצאים במצב מנוחה באופן בו השיער מתחדש כל הזמן. כאשר פעילותם של הזקיקים מואטת, ומחזוריותם בין צמיחה למנוחה מתארכת, הדבר מתבטא בנשירת שיער מוגברת וצמיחה מועטה יותר של שיער חדש.

עישון ונשירת שיער: מה אפשר לעשות בנידון?

כמובן מלבד הפעולה הפשוטה של להפסיק לעשן ישנם כמה דברים שניתן לעשות כדי להקל ולהתאושש מהשפעות של העישון הקשורות לשיער שלך. אם אינך יכול לוותר על זה, טכניקות אלה יעזרו להילחם בתופעות הלוואי.

נשימה עמוקה

עבור הסובלים מהתקרחות תורשתית, תרגילי נשימה עמוקים יכולים להועיל ביותר. ישנן שתי סיבות עיקריות לכך. ראשית, נשימה עמוקה היא דרך יעילה ביותר להפגת מתחים ולהפחתת רמות הקורטיזול שלך.

היא מפעילה את מערכת העצבים הפאראסימפתטית (מנוחה ועיכול) ולא את מערכת העצבים הסימפתטית (קרב או בריחה) המסייעת לבריאות הכללית ולאריכות החיים ומקדמת ריפוי והחלמה.

שנית, הנשימה מעלה את רמות החמצן באופן דרמטי, מה שבתורו מסייע לספק את החומרים הדרושים לצמיחת שיער ישירות לקרקפת.

פעילות גופנית

פעילות גופנית באופן קבוע יכול לעזור לכם להתאושש מהרגלי עישון על ידי שיפור יכולת הריאות וספירת תאי הדם האדומים.

מעשנים כבדים מוצאים שפעילות גופנית קשה מאוד עבורם מכיוון שהריאות שלהם נפגעות והנשימה הכבדה כואבת וגורמת לשיעול.

תצטרכו להתמיד עם זה כדי לטהר את הריאות ולהאיץ את הסרת הזפת.

שחייה לדוגמא, היא פעילות גופנית מצוינת לכך, זה מאמן את סיבולת לב ריאה, והוא בעל עצימות יחסית נמוכה (מה שמוריד את הסבירות לפציעות), והוא מאמן הרבה שרירים שונים בגוף וזה נהדר עבור הכושר הכללי.

צמחי בית

צמחי בית הוכחו כמעלים את איכות האוויר בחדר, תוך כדי שהם מספקים גם רמות חמצן גבוהות יותר.

יתכן שתרצו לנסות דרכים אחרות לשפר את איכות האוויר שאתם נושמים על בסיס יומי. אם אתם גרים בעיר מזוהמת, התקנת מסנני אוויר פנים בבית עשויות להיות מהלך טוב.

עישון ונשירת שיער: שורה תחתונה

כנראה שעישון הוא לא הגורם המרכזי אשר גורם לך לנשירת שיער, אך חשוב לזכור שבשביל להשיג את התוצאות שלהם אתם משתוקקים, צריך להתחיל עם צעדים קטנים לעבר המטרה, כמו להפסיק לעשן, כמובן מעבר לנזקים האחרים שעישון מהווה, בשביל בריאות השיער שלכם, רצוי להפסיק לעשן.

About מנהל המלחמה בנשירה

בעודי נלחם בנשירה הארורה על בסיס יום יומי בגלל שהתברכתי בגנים ״מעולים״ החלטתי ליזום ולפתוח את הבלוג הזה שכל כולו יהיה מוקדש לאנשים כמוני, שנלחמים בנשירת השיער ובהתקרחות. המידע שמוצג באתר הוא מידע שנרכש במשך השנים עם הרבה ניסוי וטעייה כי ״אין חכם כבעל נסיון״

View all posts by מנהל המלחמה בנשירה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *