ספורט ונשירת שיער: האם יש קשר בין השניים?

ספורט ונשירת שיער

למי שלא יודע נשירת שיער הנובעת מרגישות הורמונלית היא עניין תורשתי.

המציאות היא שנשירת שיער אצל גברים נגרמת בעיקר על ידי דיהידרוטסטוסטרון (DHT), הורמון סטרואיד זכרי הנקשר לקולטנים בקרקפת שלך ואחראי לנשירת שיער בקרב גברים מהסיבה הגנטית.

DHT יכול להשמע מורכב, אך תפקידו בנשירת שיער הוא קל למדי להבנה, ברגע שיש לך ידע בסיסי כיצד גופך מייצר DHT ואת ההשפעה שיש ל- DHT על זקיקי השיער.

במדריך זה נסביר מה זה DHT, איך הוא מיוצר על ידי הגוף שלך, ואת האפשרויות הקיימות להגבלת ההשפעות השליליות של DHT על קו השיער שלך

ספורט ונשירת שיער מונע או מעודד נשירת שיער?

אנשים רבים עוסקים בספורט, בעיקר כתחביב ובשביל הבריאות. מגמה זו נמצאת בעליה מתונה ככל שהנושא חודר לתודעה הציבורית ובשנים האחרונות ניכרת פריחתם של חדרי ומועדוני כושר.

סביב העיסוק בספורט התפתחו מאוד כל התחומים הקשורים הכוללים ביגוד, הנעלה ותוספי תזונה. המודעות ממשיכה לעלות, אנשים משקיעים יותר בתחביב והופכים אותו לחלק מהחיים. אז מה הקשר לשיער? תלוי את מי שואלים, ובאיזה גישה מאמינים או בוחרים, אין תשובה חד-משמעית:

גישה ראשונה טוענת שאין קשר. גישה זו מתבססת על העובדה שאין מספיק מחקרים שבדקו את הקשר שבין עיסוק בספורט ונשירת שיער וכיוון שאין מחקרים לא ניתן לזהות קשר. הבעיה בגישה זו היא שהעובדה שהנושא לא נחקר לעומק אינה מעידה על כך שגם אין קשר.

גישה שניה מתבססת על מחקר שנעשה על ספורטאים שעשו פעילות אירובית ממושכת ונמצא כי רמת הטסטוסטרון בדמם ירדה. הסיבה אינה ברורה אך יתכן והדבר קשור להשפעה של פעילות גופנית על רמות הכולסטרול ושומנים בדם (טסטוסטרון מיוצר מכולסטרול), היורדות אצל אנשים שמתאמנים.

פחות כולסטרול גורם לירידה בכמות הטסטוסטרון ופחות טסטוסטרון יכול להיות מומר ל-DHT המזיק לזקיקים, כך שתאורטית יתכן שעיסוק בספורט (בעיקר אירובי) טוב לשיער.

גישה שלישית לוקחת בחשבון את מרכיבי התזונה של ספורטאים, כולל תוספי תזונה. בענפי ספורט רבים, כולל אצל ספורטאים חובבים, נעזרים המתאמנים במזונות ותוספי תזונה במטרה לפתח מסת שריר וכח.

במקרים מסויימים מדובר בתוספים שבאים להעלות את רמות הטסטוסטרון שהוא הורמון אנאבולי התורם לפיתוח וגדילה של השריר. במקרים כאלה רמות גבוהות של טסטוסטרון עלולות לגרום לעליה בכמות ה-DHT ובכך לגרום לאיבוד של שיער.

שורה תחתונה האם יש קשר בין ספורט ונשירת שיער:

ההגיון הפשוט אומר שאם ספורט נמצא כטוב לבריאות ולהורדת כולסטרול ושומנים בדם יתכן והוא משפיע לטובה גם על השיער, אך לא ניתן לדעת זאת באופן מוחלט, כיוון שגם ירידה ברמות הטסטוסטרון לא תמנע בהכרח הורדה באותו יחס של כמות ה-DHT אך יתכן בהחלט שאם עסוק בספורט גורם לירידה של DHT הוא יכול לשמש על הדרך ולמי שמתאמן עוד דבר שעוזר.

בכל מקרה כדאי לקחת בחשבון את נושא התזונה, שמשפיעה על השיער (חלבונים, וימינים ומינרלים חיוניים לשיער, ומרכיבי התזונה משפיעים גם על הכולסטרול והשומנים בדם), ולשלב תזונה נכונה עם פעילות גופנית, אם לא יעזור לשיער – בכל מקרה יעזור לבריאות וזה בעצם העיקר.

About מנהל המלחמה בנשירה

בעודי נלחם בנשירה הארורה על בסיס יום יומי בגלל שהתברכתי בגנים ״מעולים״ החלטתי ליזום ולפתוח את הבלוג הזה שכל כולו יהיה מוקדש לאנשים כמוני, שנלחמים בנשירת השיער ובהתקרחות. המידע שמוצג באתר הוא מידע שנרכש במשך השנים עם הרבה ניסוי וטעייה כי ״אין חכם כבעל נסיון״

View all posts by מנהל המלחמה בנשירה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *