היתרונות של שמן זרעי פשתן לשיער

שמן זרעי פשתן לשיער

במאמר זה נדון האם ניתן להשתמש בשמן זרעי פשתן כטיפול יעיל נגד נשירת שיער.

התשובה הקצרה היא שישנן עדויות מעודדות מאוד לכך ששמן זרעי פשתן הוא בהחלט יכול להיות יעיל לצמיחת שיער.

אך ראשית, נדבר על מהו זרע פשתן ומדוע הוא טוב לבריאות הכללית. לאחר מכן נציג דרכים יעילות להתחיל להשתמש בו עוד היום לשיפור בריאות השיער שלך.

הבחירה שלנוסקירה קצרהלינק לקנייה
שמן זרעי פשתן לשיערשמן זרעי פשתן עם שמן ג׳מייקי שחור מעניקים שילוב מנצח למי שסובל מנשירת שיער, או לכל מי שרוצה לשפר את בריאות השיער והקרקפת שלו.לבדיקת מחיר

מהו שמן זרעי פשתן?

שמן זרעי פשתן הוא שמן נשא המופק מזרעי פשתן שלמים (הידועים גם בשם זֶרַע פִּישׁתִים) ומשתמשים בו במגוון דרכים.

שמן אגוזי עדין זה רווי בחומצות שומן אומגה 3 וליגננים ונחשב לאחד השמנים הצפופים יותר בשוק.

זרעי פשתן

מלבד טעמו הטעים ותכונותיו המזינות, צמח הפשתן משמש גם בגבעול הסיבי שלו. סיבי פשתן ניתן למצוא בדרך כלל במצעים, חוטים, שקיות תה ואפילו שטרות.

הפשתן מיוצר ברובו ביבשת אמריקה (כאשר קנדה היא מדינת הייצור המובילה), אך ניתן למצוא אותו גם באסיה, אפריקה, אירופה ואוקיאניה.

פשתן נמצא בשימוש נרחב ברחבי העולם ולאורך ההיסטוריה, והוא מוערך מאוד בשל שימושיו הרפואיים והתעשייתיים הרבים.

שמן זרעי פשתן ואורח חיים בריא:

אין זה פלא שזרעי פשתן הם התוסף הטבעי המועדף על חובבי אורך חיים בריא. להלן נסתכל על כמה מן היתרונות הנפוצים ביותר הקשורים לשמן זרעי פשתן.

אנטי דלקתי

שמן זרעי פשתן הוא מקור מצוין לחומצות שומן מסוג אומגה 3, וליתר דיוק חומצה אלפא לינולנית (ALA).

סוג מסוים של חומצת שומן מסוג אומגה 3 זה, הוכח כמפחית דלקות, והוא יכול להוות תוסף מועיל לאנשים עם מצבים דלקתיים כרוניים.

תכונות נוגדות חמצון

אם אתה רוצה למנוע נזק והתיישנות של תאים, אז נוגדי חמצון צריכים להוות חלק קבוע מהתזונה שלך.

שמן זרעי פשתן הוא מקור עוצמתי במיוחד לנוגדי חמצון: הוא עשיר במולקולות הנקראות פנולים, פלבנואידים וליגננים, כולם נוגדי חמצון רבי עוצמה.

חומצה אלפא-לינולנית, כפי שנדון לעיל, היא גם נוגד חמצון רב עוצמה.

מחלת לב וכלי דם

יש בשלב זה מחקר משמעותי על ההשפעות הקרדיוגרפיות של מרכיבי שמן זרעי פשתן, ובמיוחד חומצה אלפא-לינולנית.

מספר מחקרים מרכזיים מצאו שרמות חומצה אלפא-לינולנית קשורות ביחס הפוך לאירועי לב שליליים, כמו התקפי לב. יחס הפוך פירושו שככל שרמות חומצה אלפא-לינולנית נמוכות יותר, כך הסיכון לאירועי לב שליליים גבוה יותר ולהיפך.

הוכח כי תוספת קבועה של חומצה אלפא-לינולנית מפחיתה את הסיכון להתקפי לב.

ישנן גם עדויות לכך שרמות חומצה אלפא-לינולנית קשורות ביחס הפוך לשכיחות שבץ.

בריאות מערכת העיכול

בנוסף לחומצות השומן אומגה 3 הנמצאות בפשתן, שיכולות לסייע בהפחתת הדלקת בכל הגוף, פשתן הוא מקור מצוין לסיבים.

סיבים חיוניים לבריאות מערכת העיכול, וצריכה נאותה יכולה לסייע בהגברת תקינות המעיים ולמנוע התפתחות מצבים, כגון דיברטיקוליטיס.

עם זאת, שים לב שבעוד שהפשתן עצמו עשיר בסיבים, השמן שלו נטול סיבים.

הקשר בין שמן זרעי פשתן לנשירת שיער ו-DHT

אצל גברים עם התקרחות תורשתית (AGA), היא התקרחות אשר נגרמת כתוצאה מרגישות מוגברת לאנדרוגן (הורמון גברי) הנקרא DHT.

DHT תוקף את זקיקי השיער, מה שמוביל לקיצור הדרגתי של שלבי צמיחת זקיקי השיער, שבמהלכם השיער אמור למצוח. בסופו של דבר הזקיק מתכווץ ושלב הגדילה שלו מתקצר עד כדי כך שלשיער אפילו אין זמן לצמוח דרך הקרקפת באופן תקין.

זה נקרא מזעור זקיק השיער, והוא סימן ההיכר של התקרחות תורשתית.

מלבד זקיקי שיער, DHT תוקף גם את הערמונית הגברית, מה שמוביל להגדלה של איבר זה, ולכל מיני תסמינים לא רצויים, כמו בעיות במתן שתן.

זו הסיבה שתרופות כמו פינסטריד או דוטסטריד המכוונות להגדלת הערמונית פועלות גם הן נגד נשירת שיער, אם כי במחיר של תופעות לוואי שעלולות להיות מרתיעות במיוחד.

עם זאת, ישנם כמה מחקרים מעודדים בבעלי חיים המציעים כי לשמן זרעי פשתן יש תכונות עוצמתיות נגד DHT ללא כל תופעות הלוואי הקשורות לתרופות מרשם אחרות.

פרויקט מחקר על חולדות משנת 2013 בדק את התכונות האנטי -אנדרוגניות של מזונות צמחיים שונים, כולל זרעי פשתן. החוקרים גילו כי זרעי פשתן הראו תכונות אנטי-אנדרוגניות משמעותיות, וכתוצאה מכך ירידה משמעותית בגודל הערמונית, המהווה סימן לפעילות אנטי-DHT.

למרות שרמות ה- DHT במחקר זה לא נמדדו ישירות, צריכת זרעי הפשתן הביאה לירידה משמעותית ברמות הטסטוסטרון, המבשר גם לירידה באנדרוגן שמתוכו מסונתז DHT.

החוקרים ייחסו תכונות אנטי -אנדרוגניות אלו לנוכחות חומצות שומן, כמו גם ליגנים ופלבנואידים השופעים בזרעי פשתן.

מחקר דומה בשנת 2015 מצא תוצאות דומות מאוד. החולדות במחקר זה טופלו בטסטוסטרון כדי לגרום לצמיחה לא תקינה של הערמונית. אך לחלק מהחולדות ניתנה גם תוספת של ​​זרעי פשתן טחונים, בעוד שאחרים טופלו באמצעות פינסטריד, התרופה הנפוצה ביותר נגד DHT.

החוקרים מצאו שזרעי פשתן בתזונה של בעלי החיים גרמו להשפעות דומות של פינסטריד, כלומר הפחתה בהגדלת הערמונית עם סימנים כמו גורם גדילה של אנדותל כלי דם (VGEF). כפי ששמו מרמז, גורם גדילה של אנדותל כלי דם הוא חלבון הממריץ את יצירת כלי הדם ולעיתים מעורב בהגדלת רקמות לא תקינות.

ממצאי שני המחקרים הללו אוששו עוד יותר במאמר שפורסם בברזיל משנת 2017. חולדות במחקר זה טופלו שוב בטסטוסטרון כדי לגרום להגדלה מלאכותית של הערמונית. הערמונית של חולדות שניזונו במקביל לתזונה עשירה בזרעי פשתן היו מוגנות במידה רבה בהשוואה לחולדות הביקורת שהוזנו בתזונה עשירה בחלבון חלב.

מעניין לדעת מחקרים אלה בבעלי חיים, אך השאלה שמתעוררת באופן טבעי: מה לגבי בני אדם? האם יש הוכחות לכך שזרעי פשתן לשיער יכולים לחסום DHT ובכך גם נשירת שיער?

כן יש.

מחקר אחד משנת 2004 מצא כי תוספת יום יומית של זרעי פשתן, בשילוב עם תזונה דלת שומן, הביאה לירידה ניכרת ב- אנטיגן סגולי של הערמונית (PSA) בקבוצה של 15 גברים עם ערמונית מוגדלת שהיו בסיכון גבוה לסרטן הערמונית.

אנטיגן סגולי של הערמונית הוא חלבון המיוצר בבלוטת הערמונית, ורמות גבוהות מעידות על סיכון מוגבר לגידול ממאיר של הערמונית.

אנטיגן סגולי של הערמונית אצל 2 מהגברים הללו הופחת במידה שלא היו צריכים לעבור ביופסיה חוזרת של הערמונית לאחר 6 חודשים. אך 13 הגברים שעברו את הביופסיה המתוכננת הראו ירידה משמעותית בשיעור התפשטות התאים באפיתל הערמונית.

לבסוף, מחקר-פלצבו הרבה יותר מבוקר פורסם בשנת 2008 על 78 גברים עם הגדלה שפירה של הערמונית. החוקרים מצאו כי ארבעה חודשים של תוספת יומית עם תמצית זרעי פשתן הביאו לשיפור משמעותי מבחינה סטטיסטית ומשמעותית מבחינה קלינית במגוון תסמינים.

באופן מרשים, מחברי המחקר הקליני, השוו את גודל השיפור שנראה במחקר שלהם לזה שדווח במחקרים אחרים באמצעות שימוש בתרופות מרשם נגד DHT (כמו פינסטריד). השיפורים בחומרת הסימפטומים ובאיכות החיים הכוללת היו דומים.

שורה תחתונה של המחקרים:

נראה כי זרעי פשתן לשיער מחזיקים בפעילות אנטי-DHT עוצמתית, לפחות כפי שמעידים כל המחקרים שפורסמו על יעילותו כמגן של הערמונית.

עקרונית, לכן, מזון זה נראה מבטיח מאוד כטיפול אפשרי בנשירת שיער, לבד או בשילוב עם תוספי תזונה וויטמינים טבעיים אחרים.

מחקרים מדעיים ישירים על זרעי פשתן וצמיחת שיער

אז בחנו את הראיות בנוגע לזרעי פשתן ו- DHT. מה לגבי המחקר הישיר בנושא זרעי פשתן וצמיחת שיער?

בשנת 2014 נערך מחקר של 3 חודשים על קבוצה של 16 ארנבים. הארנבים חולקו לשתי קבוצות של שמונה. לקבוצה אחת ניתנה הזנה רגילה, ואילו לקבוצה השנייה ניתנה הזנה רגילה בנוסף לפשתן כתוש.

בכל חודש, אזור בגודל של 10X10 ס"מ עבר גילוח מגב של כל ארנב. אולם לפני הגילוח הזה נערכו מדידות כדי לקבוע עד כמה השיער גדל באותו אזור מגולח.

בסוף המחקר, התוצאות היו ברורות: לקבוצה שקיבלה תוספת של פשתן הייתה השפעה חיובית הן על אורך השיער (עם עלייה של 26% בחודש השלישי), כמו גם הרוחב והמשקל.

כפי שסיכמו החוקרים, אין ספק כי השימוש בזרעי פשתן סייע לצמיחת שיער. למרות שמחקר זה נמשך רק שלושה חודשים, אפילו פרק זמן קצר זה הספיק לחוקרים לראות תוצאות חיוביות.

האם ישנן תופעות לוואי הקשורות לתוספי שמן זרעי פשתן?

לפני תחילת לקיחת תוסף חדש, עדיף לדבר עם הרופא שלך על כל חשש.

בעוד ששמן זרעי פשתן הוא תוסף בטוח ובריא לרוב האנשים, יש לזכור כמה דברים.

מינונים גדולים ויומיים של שמן זרעי פשתן (30 גרם ומעלה) עלולים לגרום לנפיחות, צואה ושלשולים, כך שבוודאי שיש לקחת זאת בחשבון בעת ​​לקחית התוסף.

נשים בהריון צריכות להתייעץ עם הרופא שלהן לפני השימוש, שכן שמן זרעי פשתן עשוי להיות קשור ללידה מוקדמת. מכיוון שאין מספיק מחקרים בנושא כרגע, גם נשים מיניקות צריכות להימנע מתוספי תזונה.

אם אתם חווים סימפטומים של תגובה אלרגית לאחר בליעת או מריחה מקומית של שמן זרעי פשתן, כגון קוצר נשימה, פריחה או בחילות והקאות, עדיף להפסיק את לקיחת התוסף באופן מיידי ולפנות לקבלת טיפול רפואי.

למרות שהסיכוי שזה יקרה הוא נדיר מאוד, בתיאוריה כל מזון יכול לגרום לאלרגיה. אז יהיו כמה אנשים שיהיו אלרגיים לזרעי פשתן ולשמן שלו.

כיצד להוסיף שמן זרעי פשתן לשגרת טיפוח השיער שלך

לאנשים הסובלים מהתקרחות תורשתית, ישנם שלוש דרכים בהן ניתן להשתמש בשמן זרעי פשתן בכדי לעודד צמיחת שיער חזקה.

בחרו שיטה אחת, או השתמשו בשלושתן, או תשלבו ביניהן והתאימו אותן לשגרת טיפוח השיער המתאימה לכם.

1. למרוח ישירות על הקרקפת:

אחת הדרכים הפשוטות ביותר להכניס שמן זרעי פשתן לשגרת טיפוח השיער הרגילה שלך היא להחיל אותו ישירות על הקרקפת.

שופכים את השמן לכף היד, ומשפשפים את הידיים יחד כדי לחמם את השמן ולפזר אותו באופן שווה. לאחר מכן יש לבצע עיסוי קרקפת עם השמן, הקפד להזיז את קצות האצבעות בתנועה מעגלית עדינה.

ניתן להשאיר את השמן למשך הלילה ולשטוף אותו במים בבוקר, או למרוח את השמן בבוקר לשימוש כקרם לחות לאורך היום.

יתרון נוסף של שמן זרעי פשתן לשיער, כפי שקורה בשמנים צמחיים רבים, הוא בכך שהוא יכול למלא את הפער בין ״חתכי״ השיער ולאטום אותם. דבר זה יכול להשאיר את השיער שלך נראה מבריק תוך כדי מניעת התפרקות.

מסיבה זו, בנוסף למריחתו על הקרקפת, כדאי לשים את שמן זרעי הפשתן לאורך כל השיער.

2. הוסף אותו לתזונה שלך

שמן רבגוני זה מתווסף בקלות לכל המתכונים והארוחות האהובות עליך.

הוסיפו מעט דבש ולימון ל 1 כף שמן פשתן ותיהנו ברוטב נהדר או השתמשו בו בתור החלק הקראנצ׳י לסלט האהוב עליכם.

כעת למרות כל היתרונות התזונתיים שלו, זרעי פשתן אינם המזון שנספג הכי בקלות. לכן מומלץ לצרוך את השמן, או אם אתה מעדיף את הצורה הטבעית של הזרע, אפשר גם לטחון אותו קודם כל לאבקה.

לבעלי דיאטה דלת סיבים, עדיף להתחיל עם מינונים קטנים יותר של זרעי פשתן טחונים, ולאט לאט להתקדם. זה ימנע את רוב ההפרעות במערכת העיכול.

3. מרכך שמן פשתן ביתי

מרככים תוצרת בית הם פשוטים, במחירים סבירים ומותאמים לצרכים המדויקים שלך.

אחת השיטות הקלות והמשתלמות ביותר להכנת מרכך שמן פשתן ביתי כוללת שני מרכיבים בלבד: זרעי פשתן ומים מזוקקים.

מוסיפים רבע כוס זרעי פשתן שלמים ל -2 כוסות מים מזוקקים, ומרתיחים. לאחר הרתיחה מנמיכים את האש ומערבבים במשך חמש עד 10 דקות.

בשלב זה תחכו שהתערובת תסמיך. כאשר אתה מבחין שהתערובת נדבקת לכף זה אומר שהיא מוכנה. שפכו אותה דרך מסננת והנה יש לכם מעין ג׳ל.

סביר להניח שאתה לא מתכוון להשתמש בכול התערובת בפעם אחת, ולכן חשוב מאוד לקרר כדי שלא יתקלקל. לאחר שהוא עבר צינון, הג'ל טוב לשימוש שבוע עד שבועיים עד שתבחין שהריח נעלם. יש לשמור בכלי אטום.

באשר למריחת הג'ל, אתה יכול למרוח אותו על שיער לח ולהשאיר אותו להתייבש באופן טבעי. זה ישאיר את השיער שלך מבריק, בריא ובסך הכל מדהים.

סיכום:

בשורה התחתונה, ישנן הוכחות חזקות, הן במחקרים בבעלי חיים והן בבני אדם, כי זרעי פשתן לשיער הם בהחלט מתפקדים כאנטי -אנדרוגן חזק המעכב DHT. בהתאם לכך, יש כמה הוכחות מקדימות התומכות בתפקידם כיעילים לצמיחת שיער.

בנוסף, זהו מקור עשיר מאוד של חומרים מזינים בצורה של פנולים, פלבנואידים וליגנים.

אם אינך בטוח לגבי היתרונות, לעולם לא יזיק לנסות! שמן זרעי פשתן, בין אם הוא מיושם ישירות על הקרקפת, דרך הפה, או כמרכך, הוא תוסף קל לשימוש ועשוי להציע לך יותר יתרונות ממה שאתה חושב. כמו כן אין לו תופעות לוואי חמורות ומהווה טיפול חסכוני במיוחד.

About מנהל המלחמה בנשירה

בעודי נלחם בנשירה הארורה על בסיס יום יומי בגלל שהתברכתי בגנים ״מעולים״ החלטתי ליזום ולפתוח את הבלוג הזה שכל כולו יהיה מוקדש לאנשים כמוני, שנלחמים בנשירת השיער ובהתקרחות. המידע שמוצג באתר הוא מידע שנרכש במשך השנים עם הרבה ניסוי וטעייה כי ״אין חכם כבעל נסיון״

View all posts by מנהל המלחמה בנשירה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *