שמן קוקוס לשיער: האם הוא יעיל נגד נשירת שיער?

שמן קוקוס לשיער

במהלך השנים האחרונות שמן הקוקוס עלה בפופולריות רבה כתוסף בריאותי, במוצרי טיפוח לעור ואפילו בשמפו , מרככים וטיפולי שיער אחרים.

הפופולריות של שמן הקוקוס כמרכיב בשמפו ומוצרי שיער אחרים אינה רק תוצאה של שיווק טוב – יש עדויות מדעיות רבות המראות שהשמן יכול, שמשתמשים בו נכון, להיות טוב לבריאות השיער שלך.

עם זאת, ממש כמו במוצרי שיער רבים אחרים, ישנן גם טענות פחות חיוביות לגביו – במיוחד בנוגע ליכולת שלו למנוע נשירת שיער – שאולי אינן מדויקות לחלוטין.

במאמר זה, נסקור את המדע העומד מאחורי שמן קוקוס, כמוצר לבריאות השיער ומניעת נשירת שיער,

מההשפעות שלו על היפוך וטיפול בנזק שנגרם לשיער, וגם לפוטנציאל של שמן הקוקוס להאט או למנוע נשירת שיער.

הבחירה שלנוסקירה קצרהלינק לקנייה
שמן קוקוס לשיער שמן קוקוס הוא מוצר המעניק לחות מעולה לשיער שלך. ניתן להשתמש בו לפני וגם לאחר שטיפת השיער, כדי למנוע נזק ולשמור על שיערך מבריק ובריא.לבדיקת מחיר

מהו שמן קוקוס?

שמן קוקוס הוא שמן המופק בכבישה קרה מפרי קוקוס טרי. לשמן יש ארומה טבעית של הפרי.

שמן הקוקוס מיוצר מחלב קוקוס טרי ומופק באחד או יותר מהאמצעים הבאים: הרתחה, תסיסה, הקפאה, כבישה מכנית או צנטריפוגה. שמן שהופק בשיטה זו מכונה כתית (Virgin).

בתהליך התססה מתסיסים את החלב במשך 24–36 שעות.

במהלך ההתססה מופרדים המים והשמן. השמן עובר תהליך חימום קל, עודפי מים מופרדים ומסוננים. מתקבל שמן שקוף בעל ריח וטעם של קוקוס.

שמן הקוקוס עשיר בחומרים נוגדי חמצון והם מספקים הזנה בריאה לשיער שלנו.

נוגדי חמצון כמו ויטמין E וויטמין K נמצאים בשמן ואנחנו יודעים איך ויטמינים אלה חיוניים לבריאות של השיער ויטמין E ו K יכולים גם לעזור לתקן ולבנות רקמות בריאות.

כאשר מחילים אותו על הקרקפת, הוא מפחית דלקות ומתקן נזקים שנעשו על ידי מוצרים כימיים בשיער.

שמן קוקוס לשיער: האם הוא יעיל נגד נשירת שיער?

אם תריצו חיפוש "שמן קוקוס לשיער" בגוגל, תמצאו עמוד אחר עמוד המפרט את היתרונות של שמן הקוקוס לשיפור בריאות השיער.

במהלך העשור האחרון, שמן הקוקוס עבר ממוצר שרוב האנשים נמנעו ממנו, לרכיב פופולרי לכל דבר, החל ממזון בריא עד למוצרי טיפוח.

אמנם היתרונות התזונתיים המשוערים של שמן זה ניתנים לוויכוח, אך נראה שרוב האנשים מסכימים שהוא טוב לשיער שלנו.

עם זאת, המדע שעמוד מאחורי השמן לא תמיד תואם את הטענות שאתם עשויים לראות באתרים ובמגזינים השונים.

למעשה, מעט מאוד מדע אמיתי עומד מאחורי רבים מהטענות הידועות על שמן הקוקוס.

להלן, בדקנו את הנתונים המדעיים האמיתיים והמוכחים על הקשר בין השמן לבריאות השיער כדי לנסות להפריד בין העובדות לגביו (שרבות מהן חיוביות) לבין הטענות שאתם עשוים לראות בבלוגים, במגזינים ובפורומים באינטרנט..

האם שמן קוקס טוב לנזקים שנגרמו לשיער?

שמן קוקוס משווק לרוב כמוצר נהדר למניעת נזקים לשיער, ועוזר לעצור או להפוך את הנזק שנגרם כתוצאה מחשיפה לשמש, מים מלוחים, מוצרי סטיילינג וסירוק לא נכון של השיער.

נתוני המחקר מגבים חלק מהטענות הללו.

במחקר שנערך בשנת 2003 נמצא כי טיפולים בשמן הקוקוס מועילים לבריאות השיער כאשר נעשה בהם שימוש גם לפני השטיפה וגם לאחר השטיפה, כמוצר טיפוח בהשוואה לשמנים אחרים.

במחקר, המשתתפים שהשתמשו בשמן היו עם השיעור הנמוך ביותר של אובדן חלבון בשיער.

אובדן חלבונים הוא נושא שכיח בקרב אנשים המחממים, מיישרים או מסרקים את שיערם לעתים קרובות, כמו גם עבור אנשים המשתמשים לעתים קרובות בטיפולי שיער לא איכותיים ומוצרים סטיילינג אחרים.

המדענים העריכו כי זה ככל הנראה מכיוון ששמן הקוקוס הוא טריגליצריד של חומצה לאורית, מה שמגדיל את הזיקה שלו לחלבוני שיער ומאפשר לו לנוע בתוך זקיקי השיער יותר משמנים נפוצים אחרים.

האם זה אומר ששמן קוקוס יכול לרפא כל בעיה בריאותית בשיער?

לא בדיוק. שיער מורכב מחלבון, ממש כמו חלקים אחרים בגופך. עם זאת, רבים ״מתומכי שמן הקוקוס״ טוענים שמדובר בתרופה יעילה – כמעט לכל בעיה בשיער, לצערי אמירה זו פשוט אינה נכונה.

שמן קוקוס וצמיחת שיער:

טענה נפוצה נוספת היא ששמן קוקוס גורם לשיער לצמוח מהר יותר. שלא כמו הטענה הראשונה – שהוא פשוט טוב לשיפור בריאות השיער הכללי – יש מעט מאוד הוכחות מדעיות לגיבוי רעיון זה.

מרבית הטענות המקוונות בנושא אינן בעלות מקור אמין, כאשר מעט מאמרים טורחים לקשר לנתונים מדעיים אמיתיים.

כמובן, היעדר הוכחות מדעיות לא אומר שמשהו אינו נכון – אלא שהוא לא הוכח מדעית כנכון או לא נכון.

כתוצאה מכך, עדיף להיות בגישה הסקפטית אם אתה רואה בלוגר, "גורו בריאות" או מומחה יופי שטוענים ששמן זה בהחלט יעזור לשיער שלך לצמוח, מאשר להאמין לכל דבר שקוראים באינטרנט.

שמן קוקוס לשיער דליל:

ממש כמו בקשר בין שמן קוקוס לצמיחת שיער, ניתן לראות גם טענות ברשת ובמגזינים השונים האומרים עליו שהוא הפועל כחומר רב עוצמה למניעת נשירת שיער.

חלק מהבלוגים אף ממליצים למרוח את השמן על קרקפתך במקום תרופות אקטואליות מוכחות ויעילות כמו מינוקסידיל .

אמנם קיימות הוכחות מדעיות לכך שהשמן יכול להפחית את אובדן החלבון בשיער, אך אין הוכחות מדעיות המראות שהשמן משפיע באופן כלשהו על מניעת התקרחות תורשתית הנגרמת על ידי DHT.

עם זאת, זה לא הפריע לאנשים לטעון לגבי "יכולתו" של השמן למנוע נשירת שיער.

מאמרים רבים משתמשים במחקר על אובדן חלבון השיער שהזכרנו קודם, אך מעוותים את ממצאיו כדי לקשר נשירת חלבון שיער לאובדן שיער, וזה מאוד שונה.

כמו שאמרנו קודם, חוסר ראיות לא אומר שמשהו אינו נכון. עם זאת, כרגע אין שום הוכחה מדעית אמיתית שאומרת שיש לו השפעה חיובית על מניעת נשירת שיער – רק השערה וספקולציות.

כמה דרכים להשתמש בצורה היעילה ביותר בשמן הקוקוס:

אם ברצונך לקצור את היתרונות של השמן, חשבו על השלבים הבאים כדרך למקסם את יעילותו.

הזרמת דם לקרקפת:

קרקפת דלקתית כתוצאה מרגישות ל- DHT פוגעת בבריאות זקיקי השיער.

אמנם יש תרופות ומרכיבים טבעיים שיכולים להרגיע את הדלקת, אך קיימת טכניקה אחת נוספת אשר לרוב מתעלמים ממנה: הזרמת דם על ידי עיסוי הקרקפת.

הזרמת דם לקרקפת יכולה להיות ידנית (נעשה בידיים), או להתבצע בעזרת כלי ייעודי (כגון מעסה קרקפת או (רולר מחטים לשיער). כלים אלה פועלים להאצת זרימת הדם לאזור בו אתם משתמשים, והם יכולים אף לגרום להפחתת הדלקת.

שיטה אחת להזרמת דם לקרקפת נקראת מיקרונידלינג (מזותרפיה). זה כרוך בשימוש במחטים זעירות על הקרקפת.

מהו מיקרונידלינג לשיער:

מיקרונידלינג הוא סוג של טיפול קוסמטי המתייחס להשפעות השונות של ההזדקנות.

הוא מכונה גם skin needling בגלל השפעותיו על הגדלת ייצור קולגן בעור.

השימוש בדרמה רולר או בדרמה פן עובדים עם מחטים קטנות הגורמות פציעות קטנות בעור.

בעוד השיטה משמשת לטיפול נגד ההזדקנות העור, מיקרונידלינג עשוי להיות גם שיטה לטיפול בנשירת שיער.

יש אפילו ראיות כי זה יכול לעזור לנשירת שיער על רקע גנטי, הידוע גם בשם התקרחות.

והדובדבן שבקצפת, אתם יכולים להשתמש באחת השיטות הנ״ל (דרמה רולר/דרמה פן/עיסוי הקרקפת) בשילוב עם שמן הקוקוס שלכם, ואפילו עוד יותר טוב – מומלץ להשתמש בשמן הקוקוס בשילוב עם שמן אתרי אחר.

שמן קוקוס לשיער הוראות שימוש:

איפה קונים?

ניתן לקנות את שמן הקוקוס בחנויות טבע שונות בארץ כמו כן גם בחנויות אחרות, שמן הקוקוס גם נמצא יחסית זול ביחס לשמנים ״נדירים״ אחרים מחירו בארץ נע בין 40-100 ש״ח לצנצנת.

אך תוכלו למצוא את השמן במחיר אף זול יותר בקנייה דרך אתרים שונים בחו״ל.

האם כדאי לך להשתמש בשמן קוקוס כטיפול בשיער?

נפוץ למצוא את השמן בשמפו, מרככים ומוצרי טיפוח שיער אחרים.

זה גם חומר נעים באופן כללי – יש לו ריח טוב, גורם לשיער שלך לזרוח ויש לו תחושה נהדרת לאחר שהוא מוחל על השיער והקרקפת שלך.

לרוב, מוצרים המכילים שמן קוקוס בטוחים לשימוש, בתנאי שתעקבו מקרוב אחר ההוראות ולא תשתמשו במוצרים בצורה מוגזמת.

עם זאת, זכרו שרבים מהטענות המופיעות על השמן כטיפול בבריאות השיער ומניעת נשירת שיער הינן מגובות על ידי המדע.

כיוון שכך, עדיף שלא לחשוב עליו כדרך מוכחת ויעילה מבחינה רפואית אשר תגרום לצמיחה מחודשת של השיערכם או להפוך את ההשפעות של נשירת שיער.

אם זאת חשוב לזכור גם את המשפט ״אין חכם כבעל נסיון״ משפט זה בעצם בא להגיד לנו שלפעמים הדרך הטובה ביותר לדעת אם משהו עובד או לא, פשוט תנסו אותו בעצמכם,

ככה מובטח לכם מקור ראשון ואמין לדעת האם שמן הקוקוס באמת יעיל כנגד הנשירה או סתם עוד גימיק חולף.

שאלות ותשובות:

לכמה זמן עלי להשאיר את שמן הקוקוס על השיער?

כדאי לתת לשמן להיות על שיערך לפחות 20 עד 30 דקות לאחר היישום. אם השיער שלך יבש מאוד או נקבובי, אפשר להשאיר אותו גם ליותר זמן; יש אנשים שאוהבים להשאירו גם למשך הלילה.

כמה פעמים בשבוע לשים שמן קוקוס לשיער?

לקבלת התוצאות הטובות ביותר, כמה מומחים לטיפול בשיער מציעים להשתמש בשמן פעמיים עד שלוש פעמים בשבוע. כשמגיע הזמן להסיר את שמן הקוקוס משיערך, יש לזכור כי ייתכן שיהיה צורך בחפיפה שנייה של שמפו בכדי להסיר את השמן לחלוטין.

מסכת שמן קוקוס לשיער – האם זה כדאי?

בשורה התחתונה. בשל יכולתו להזין את הקרקפת ולמנוע אובדן חלבון, שמן זה הוא מרכיב מצוין אם אתם מעוניינים בתכשיר טבעי לשיער יבש, שביר ופגום. אחת הדרכים הטובות ביותר לפנק את שיערך בשמן קוקוס היא על ידי הכנת ומריחת מסיכת שיער.

איך להשתמש בשמן קוקוס לשיער מתולתל?

חממו כף שמן, זה מבטיח שהשמן ייספג טוב יותר בשיער שלכם. שימו מעט שמן על קצות האצבעות ועיסו אותו מהשורשים עד הקצוות. ואז התיר את אצבעותיך בעדינות משיערך. קל להבחין; זה עוזר מאוד נגד קשרים בשיער!

About מנהל המלחמה בנשירה

בעודי נלחם בנשירה הארורה על בסיס יום יומי בגלל שהתברכתי בגנים ״מעולים״ החלטתי ליזום ולפתוח את הבלוג הזה שכל כולו יהיה מוקדש לאנשים כמוני, שנלחמים בנשירת השיער ובהתקרחות. המידע שמוצג באתר הוא מידע שנרכש במשך השנים עם הרבה ניסוי וטעייה כי ״אין חכם כבעל נסיון״

View all posts by מנהל המלחמה בנשירה →

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *